A GLASS HALF FULL LOOK AT THE BRAZILIAN DATA PROTECTION AUTHORITHY

Leonardo PARENTONI

Resumo


Objective: In any data protection system, the regulatory institution – called the National Data Protection Authority – plays a substantial role. In Brazil, this institution was created in a different way from what had originally been expected. Therefore, the legal literature started to criticize it and to doubt its ability to satisfactorily exercise its regulatory powers. Even before the Brazilian general data protection act came into effect, a major opinion was formed around the idea that, in its current structure, the Brazilian Data Protection Authority (BDPA) would fail. The author of this paper intends to provide a different view on the subject. Amid the uncertainty, he opted for looking at the glass “half full” instead of seeing it “half-empty”.

Methodology: a structuralist analysis drawing a comparison between the Brazilian Data Protection Authority and the equivalent institution in Uruguay (URCDP), which has a very similar structure and has been carrying out its duties with success for over a decade.

Results: the initial structure of the BDPA is not a barrier that could prevent it from carrying on its duties. Therefore, it is prudent to trust the BDPA and monitor how it will operate.

Contributions: As far as the Author knows, this is the first paper in Brazil drawing a structuralist comparative analysis between the Brazilian and Uruguayan data protection bodies.

Keywords: Privacy; Personal Data Protection; Brazilian Data Protection Authority – BDPA; Uruguay Data Protection Authority – URCDP.

RESUMO

Objetivo: Em qualquer sistema de proteção de dados pessoais, a instituição reguladora – em vários países denominada Autoridade Nacional de Proteção de Dados (ANPD) – desempenha papel destacado. No Brasil, esta instituição foi criada de forma diferente do previsto. Por isso, a literatura especializada passou a criticá-la e a duvidar de sua aptidão para exercer satisfatoriamente o papel de órgão regulador. Antes mesmo da entrada em vigor da lei geral de proteção de dados pessoais, formou-se opinião majoritária de que, no formato atual, a ANPD iria fracassar. O autor deste texto procurou fornecer uma perspectiva diferente sobre o tema. Diante da incerteza, optou-se por enxergar o copo “meio cheio” ao invés de “meio vazio”.

Metodologia: análise estruturalista, ao comparar a ANPD brasileira com a instituição equivalente do Uruguai (URCDP), que tem formato semelhante e atua com sucesso há mais de uma década.

Resultados: a estrutura inicial da ANPD não é, por si só, um óbice intransponível ao bom exercício de suas funções. É preciso dar um voto de confiança à ANPD e monitorar como ela irá de fato desempenhar as suas atribuições.

Contribuições: Até onde se sabe, este é o primeiro artigo científico do Brasil que realizou uma análise estruturalista comparada entre as autoridades de proteção de dados do Brasil e do Uruguai.

Palavras-chave: Privacidade; Proteção de Dados Pessoais; Autoridade Nacional de Proteção de Dados (ANPD); Autoridade Uruguaia de Proteção de Dados (URCDP).

 


Palavras-chave


Privacy; Personal Data Protection; Brazilian Data Protection Authority – BDPA; Uruguay Data Protection Authority – URCDP.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


BIONI, Bruno Ricardo. Privacidade e proteção de dados pessoais em 2019. Jota, 28 jan. 2019. Available at: https://www.jota.info/paywall?redirect_to=//www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/agenda-da-privacidade-e-da-protecao-de-dados/privacidade-e-protecao-de-dados-pessoais-em-2019-28012019 Access: 29 Jul. 2019.

BOBBIO, Norberto. Da Estrutura à Função: Novos Estudos de Teoria do Direito. Tradução: Daniela Beccaccia Versiani. Barueri: Manole, 2007.

BOBBIO, Norberto. Teoria do Ordenamento Jurídico. 10. ed. Brasília: Universidade de Brasília, 1999.

BRAZIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 5.276/2016. Available at: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2084378 Access: 08 Dec. 2018.

BRAZIL. Presidência da República. Mensagem de Veto n. 451/2018. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Msg/VEP/VEP-451.htm Access: 07 Dec. 2018.

BRUNET, Laura Nahabetián. Del Gobierno Electrónico al Gobierno de la Información. Montevideo: Amalio M. Fernández Editorial y Librería Jurídica, 2015.

COUNCIL OF EUROPE. Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data. Strasbourg: 28 jan. 1981. Available at: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/108/signatures Access: 30 Jul. 2019.

COUNCIL OF EUROPE. Cooperação internacional. Available at: https://edpb.europa.eu/international-cooperation_pt Access: 31 Jul. 2019.

DIGITAL 9. About the D9. Available at: https://www.digital.govt.nz/digital-government/international-partnerships/the-digital-9/ Access: 31 Jul. 2019.

DONEDA, Danilo Cesar Maganhoto. Da privacidade à proteção e dados pessoais. Rio de Janeiro: Renovar, 2006.

HOPT, Klaus. Uma Conversa sobre Direito Societário Comparado com o Professor Klaus Hopt. Cadernos Direito GV. São Paulo: Direito GV, v. 6, n.º 2, mar. 2009.

LYNSKEY, Orla. The Foundations of EU Data Protection Law. Oxford: Oxford University Press, 2015.

MENDES, Laura Schertel; et al. Methodology for Comparative Law Analysis on Personal Data Legal Protection. Proceedings of the 2019 Communication Policy Research Latin America – CPRLATAM. Cordoba: Americas Information and Communications Research Network. p. 141-162, Jul. 2019.

MOREIRA NETO, Diogo de Figueiredo. Direito Regulatório. Rio de Janeiro: Renovar, 2003.

PARENTONI, Leonardo. Protection of Personal Data in Brazil: Internal Antinomies and International Aspects. In: LIMA, Cíntia Rosa Pereira de (Coord.). Comentários à Lei Geral de Proteção de Dados: Lei n. 13.709/2018, com alteração da Lei n. 13.853/2019. São Paulo: Almedina, 2020.

PSCHEIDT, Kristian. Lei de Proteção de Dados: de agência para órgão, a mudança é muito maior, analisa Kristian Pscheidt. Poder 360, 28 jul. 2019. Available at: https://www.poder360.com.br/opiniao/governo/lei-de-protecao-de-dados-de-agencia-para-orgao-a-mudanca-e-muito-maior-analisa-kristian-pscheidt/ Access: 29 jul. 2019.

RIPERT, Georges. Aspectos Jurídicos do Capitalismo Moderno. Campinas: Red, 2002.

SARMENTO E CASTRO, Catarina. Direito da Informática, Privacidade e Dados Pessoais. Coimbra: Almedina, 2005.

SOPRANA, Paula. Temer cria autoridade de proteção de dados vinculada à Presidência. Folha de São Paulo, 28 dez. 2018. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2018/12/temer-cria-autoridade-de-protecao-de-dados-vinculada-a-presidencia.shtml Access: 29 Jul. 2019.

TENE, Omer. Privacy Law’s Midlife Crisis: A Critical Assessment of the Second Wave of Global Privacy Laws. Ohio State Law Journal. Columbus: Moritz College of Law. v. 74, n. 06, p. 1217-1261, Nov. 2013.

THE EUROPEAN UNION. Comissão Europeia. Decisão de Execução da Comissão. Bruxelas: 21 ago. 2012. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/ALL/?uri=CELEX%3A32012D0484 Access: 30 Jul. 2019.

THE UNITED STATES OF AMERICA. Federal Trade Commission – About the FTC. Available at: https://www.ftc.gov/about-ftc Access: 27 Jul. 2019.

THE UNITED STATES OF AMERICA. Federal Trade Commission – News & Events. Available at: https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2019/07/ftc-imposes-5-billion-penalty-sweeping-new-privacy-restrictions Access: 27 Jul. 2019.

TIKKINEN-PIRI, Christina; ROHUNEN, Anna; MARKKULA, Jouni. EU General Data Protection Regulation: Changes and implications for personal data collecting companies. Computer Law & Security Review. Amsterdam: Elsevier. v. 34, n. 01, p. 134-153, Feb. 2018.

URUGUAY. Agencia para el Desarrollo del Gobierno de Gestión Electrónica y la Sociedad de la Información y del Conocimiento – AGESIC. Available at: https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/comunicacion/noticias/nuevos-datos-resultados-de-la-5a-encuesta-de-conocimientos-actitudes-y . Access: 01 Aug. 2019.

URUGUAY. Instituto Nacional de Estadística. Available at: http://www.ine.gub.uy/inicio . Access: 31 Jul. 2019. In relation to Brazil see: BRAZIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Available at: https://www.ibge.gov.br/ . Access: 31 Jul. 2019.

URUGUAY. Unidad Reguladora y de Control de Datos Personales – Estadísticas. Available at: https://www.gub.uy/unidad-reguladora-control-datos-personales/datos-y-estadisticas/estadisticas Access: 01 Aug. 2019.

URUGUAY. Unidad Reguladora y de Control de Datos Personales. Informe a 10 años de la Ley de Protección de Datos Personales. Revista Uruguaya de Protección de Datos Personales. Montevideo: URCDP. n. 03, p. 85-98, Oct. 2018. Available at: https://www.gub.uy/unidad-reguladora-control-datos-personales/comunicacion/publicaciones/revista-de-proteccion-de-datos-personales-3era-edicion-2018 Access: 01 Aug. 2019.

VALENTE, Jonas. Autoridades e pesquisadores debatem adoção da lei de proteção de dados. Agência Brasil, 18 jun. 2019. Available at: http://agenciabrasil.ebc.com.br/politica/noticia/2019-06/autoridades-e-pesquisadores-debatem-adocao-da-lei-de-protecao-de-dados . Access: 29 Jul. 2019.

VENTURA, Ivan. Entenda como será a futura Autoridade Nacional de Proteção de Dados. Consumidor Moderno, 05 abr. 2019. Available at: https://www.consumidormoderno.com.br/2019/05/01/entenda-futura-autoridade-nacional-protecao-dados/ . Access: 30 Jul. 2019.

WHITMAN, James Q. The Two Western Cultures of Privacy: Dignity versus Liberty. Yale Law Journal. Yale: The Yale Law Journal. v. 113, n. 06, p. 1151-1221, Apr. 2004.




DOI: http://dx.doi.org/10.26668/revistajur.2316-753X.v3i70.4431

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Revista Jurídica e-ISSN: 2316-753X

Rua Chile, 1678, Rebouças, Curitiba/PR (Brasil). CEP 80.220-181

Licença Creative Commons

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.