SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND SOCIAL AND SOLIDARY FUNCTION OF THE COMPANY FROM THE COLLABORATIVE CONSUMPTION PERSPECTIVE

Rui Miguel Zeferino FERREIRA, Fellipe Vilas Bôas FRAGA, Bruno Bastos de OLIVEIRA

Resumo


ABSTRACT

Objective: this article analyzes the use of collaborative consumption as a mechanism to combat environmental degradation, with the aim of making it ecologically balanced. The objective is to demonstrate that it is a tool to assist the fulfillment of the social and solidarity function of the company, exploring the possibility of applying the idea of objectification of the natural person, idealized by Immanuel Kant, in violation of the ecologically balanced environment

Methodology: based on the deductive method, documentary and bibliographic research, the article seeks to understand, from a scientific perspective, the reasons that contribute to the degradation of the environment.

Results: it is concluded that the collaborative consumption undertaken by the companies, in addition to proving to be fundamental for the fulfillment of its social and solidarity function, also contributes to the sustained internal development.

Contributions: to understand, from a scientific perspective, the reasons that contribute to the degradation of the environment, as well as to the phenomena of global warming, atmospheric pollution, the improper use of natural resources and the improper disposal of objects of nature, such as factors of overpopulation, consumerism, digital self-centeredness and obsolescence.

Keywords: Environmental reification; Collaborative consumption; Social and solidarity function of the company; Development.

 

RESUMO

Objetivo: o presente artigo analisa a utilização do consumo colaborativo como mecanismo de combate à degradação do meio ambiente, com o escopo de o tornar ecologicamente equilibrado. O objetivo é demonstrar que se trata de uma ferramenta de auxílio ao cumprimento da função social e solidária da empresa, explorando a possibilidade de aplicação da ideia de coisificação da pessoa natural, idealizada por Immanuel Kant, na violação do meio ambiente ecologicamente equilibrado.

Metodologia: com base no método dedutivo, na pesquisa documental e bibliográfica, o artigo procura compreender, numa perspetiva científica, os motivos que contribuem para a degradação do meio ambiente.

Resultados: conclui-se que o consumo colaborativo empreendido pelas empresas, para além de se mostrar fundamental para o cumprimento da função social e solidária desta, contribui, igualmente, para o desenvolvimento interno sustentado.

Contribuições: compreender, numa perspetiva científica, os motivos que contribuem para a degradação do meio ambiente, bem como para os fenômenos do aquecimento global, da poluição atmosférica, da utilização indevida dos recursos naturais e do descarte indevido de objetos da natureza, tais como os fatores da superpopulação, do consumismo, do egocentrismo digital e da obsolescência.

Palavras-chave: Coisificação do meio ambiente; Consumo colaborativo; Função social e solidária da empresa; Desenvolvimento.


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DOI: http://dx.doi.org/10.26668/revistajur.2316-753X.v3i60.4193

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Revista Jurídica e-ISSN: 2316-753X

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