PERCEPTIONS BETWEEN INDUSTRY-UNIVERSITY CONNECTIONS
Resumo
ABSTRACT: One of the best ways to ensure the competitiveness of a company is through innovation, which can be derived from studies developed within universities. It is still incipient the use by the companies of the knowledge available in the universities to launch innovative products in the market. Those responsible for the planning and development of new companies should be aware of the new technological processes in the area in which they work, planning actions in the field of scientific and technological research, to generate knowledge and technologies that can be incorporated into the production system. They must know the mechanisms of technology transfer, as well as those that are directly linked to the diffusion of knowledge. In this context, university research plays an important role in the knowledge and development of new technologies applied to companies. Cooperation between companies and universities depends on the relationship between those involved and the resources that are allocated. These relationships involve mechanisms such as research support, cooperative research, knowledge transfer, and technology transfer. Thus, the connections between companies and universities follow a model of partnership existing between organizations of different nature, which may have different purposes, but collaborate unilaterally towards the same objectives. This article aimed to build and validate a structural model that demonstrates how and why Enterprise-University Connections occur. The population was formed by Brazilian researchers, who have patent registration. Through exploratory and confirmatory factor analysis, a valid measurement model was found at a significance level of 5%, formed by the following constructs: Types of Cooperation; Motivations of the Cooperation Process; Barriers to the Cooperation Process; Facilitators of the Process of Cooperation and Satisfaction of the Cooperation Process.
Keywords: Technology Transfer; Industry-University Connections; Motivations; Barriers; Facilitators and Satisfaction.
RESUMO: A inovação vinda dos estudos acadêmicos é vista como a melhor forma para garantir a continuidade de uma empresa. Mas, de modo geral, as empresas não se utilizam do conhecimento disponível nas universidades para colocar produtos inovadores no mercado. O gestor de empresa deve estar atento aos novos processos tecnológicos na área em que atua, deve planejar ações no campo da pesquisa científica e tecnológica, como forma de gerar conhecimentos e tecnologias que possam ser incorporadas ao sistema produtivo. Deve conhecer os mecanismos de transferência de tecnologia e os que afetam a difusão do conhecimento. Assim, as pesquisas realizadas em universidades vêm desempenhando um papel importante no âmbito do conhecimento e do desenvolvimento de novas tecnologias aplicadas à indústria. As relações de cooperação entre empresas e universidades dependem da relação entre os envolvidos, dos recursos comprometidos, e essas relações envolvem mecanismos, tais como suporte à pesquisa, pesquisa cooperativa, transferência de conhecimento e transferência de tecnologia. Essas conexões, entre empresas e universidades, seguem um modelo de parceria existente entre organizações de natureza distintas, que podem ter finalidades diferentes, mas colaboram unilateralmente para os mesmos objetivos. O objetivo principal deste artigo foi construir e validar um modelo para analisar como e porque ocorrem as Conexões Empresa-Universidade. A população foi formada por pesquisadores brasileiros, que possuem registro de patentes. Através da análise fatorial exploratória e confirmatória, foi gerado um modelo de mensuração válido a um nível de significância de 5%, formado pelos seguintes construtos: Tipos de Cooperação; Motivações do Processo de Cooperação; Barreiras do Processo de Cooperação; Facilitadores do Processo de Cooperação e Satisfação do Processo de Cooperação.
Palavras-chaves: Transferência de Tecnologia; Conexões Empresa-Universidade; Motivações; Barreiras; Facilitadores e Satisfação.
Palavras-chave
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