PERCEPTION OF MEDICINE ACADEMICS IN THE ACTIVE METHODOLOGY ON THE USE OF BIOLOGICAL MATERIALS IN SURGICAL PRACTICE AND THEIR APPLICATION IN HOSPITALITY: AN OBSERVATIONAL AND CROSS-SECTIONAL STUDY

Flavio Augusto NAOUM, Alexandre Dantas GIMENES, Tamara Veiga FARIA, Lisandra Datysgeld da SILVA, Samuel Gama e VENEZIANO, Ronaldo Goncalves da SILVA, Paulo Leandro Alves BERNARDO, Vanessa Belentani MARQUES, Raphael RAPHE, Pedro Henrique Correia VILELA

Resumo


Introduction: During the medical internship, the last phase of the medical degree, the student is exposed to internships in the medical field of general surgery in health services, where he receives intensive training to start developing his skills and practical surgical notions, in this way, for the student to be introduced early to the surgical scenario, the use of biological parts during practical classes in medical education becomes a tool for the improvement of the teaching-learning process.

Objective: To evaluate the perception of medical students in active methodology on the use of biological parts in the teaching of Surgical Skills and their contributions to the medical internship.

Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted online where 106 boarding students (ninth, tenth, and eleventh semesters) of the medical course of a college in the interior of São Paulo were interviewed through a questionnaire using the Google Forms™ tool.

Results: 106 students were included in the study, 65 (61.3%) were female and the median age was 26 years. 30.5% intend to follow surgery as a medical specialty, and the majority (45.3%) consider the use of the surgery course and performance in the surgery internship very satisfactory. 89.6% and 92.5% stated that the use of biological parts improved skills for the internship and is important for practical classes, respectively. The most relevant procedures addressed in the Surgical Skills discipline were ATLS (79.2%), hemostasis (76%), and cricotomy (56.6%). Skills in the development of surgical procedures (51.9%), instrumentation skills (45.3%), and safety in carrying out activities were the main contributions of surgery classes to internship activities identified by medical students. And this important is the acquisition of anatomical knowledge acquired during classes (68.9%). Most participants (56.6%) identified cricotomy as the main activity enhanced by the use of biological parts. The main contents not covered in the surgical skills were: urological (26.4%) and vascular (21.7%) surgery procedures. There was no relationship between the achievement of the college's surgery course and the student's performance in the surgery internship (p=0.10).

Conclusion: According to the perception of medical students in active methodology, the biological model for teaching medical skills has shown promise in  favoring students' understanding and helping them to perform the necessary surgical procedures  during their internship.

Keywords: Internship; Surgical skills; Biological parts; Practice; Active method.

RESUMO

Introdução: Durante o internato médico, última fase do curso de medicina, o aluno é exposto a estágios na área médica de cirurgia geral em serviços de saúde, onde recebe formação intensiva para começar a desenvolver as suas competências e noções práticas cirúrgicas, desta forma, para que o aluno seja introduzido precocemente no cenário cirúrgico, o uso de peças biológicas durante as aulas práticas na educação médica torna-se uma ferramenta para a melhoria do processo ensino-aprendizagem.

Objetivo: Avaliar a percepção de estudantes de medicina em metodologia ativa sobre o uso de peças biológicas no ensino de Habilidades Cirúrgicas e suas contribuições para o internato médico.

Métodos: Foi realizado um estudo transversal descritivo online, onde foram entrevistados 106 alunos internos (nono, décimo e décimo primeiro semestre) do curso de medicina de uma faculdade do interior de São Paulo, por meio de questionário utilizando a ferramenta Google Forms™.

Resultados: 106 alunos foram incluídos no estudo, 65 (61,3%) eram do sexo feminino e a idade mediana foi de 26 anos. 30,5% pretendem seguir a cirurgia como especialidade médica, e a maioria (45,3%) considera muito satisfatório o aproveitamento do curso de cirurgia e o desempenho no estágio de cirurgia. 89,6% e 92,5% afirmaram que o uso de peças biológicas melhorou as habilidades para o estágio e é importante para as aulas práticas, respectivamente. Os procedimentos mais relevantes abordados na disciplina Técnicas Cirúrgicas foram ATLS (79,2%), hemostasia (76%) e cricotomia (56,6%). Habilidades no desenvolvimento de procedimentos cirúrgicos (51,9%), habilidades de instrumentação (45,3%) e segurança na realização das atividades foram as principais contribuições das aulas de cirurgia para as atividades de estágio identificadas pelos estudantes de medicina. E este importante é a aquisição de conhecimentos anatômicos adquiridos durante as aulas (68,9%). A maioria dos participantes (56,6%) identificou a cricotomia como a principal atividade potencializada pelo uso de peças biológicas. Os principais conteúdos não contemplados nas habilidades cirúrgicas foram: procedimentos cirúrgicos urológicos (26,4%) e vasculares (21,7%). Não houve relação entre o aproveitamento do curso de cirurgia da faculdade e o desempenho do aluno no estágio de cirurgia (p=0,10).

Conclusão: De acordo com a percepção dos estudantes de medicina na metodologia ativa, o modelo biológico para o ensino de habilidades médicas mostrou-se promissor em favorecer a compreensão dos estudantes e auxiliá-los na realização dos procedimentos cirúrgicos necessários durante o estágio.

Palavras-chave: Estágio; Habilidades cirúrgicas; Partes biológicas; Prática; Método ativo.

 


Palavras-chave


Internship; Surgical skills; Biological parts; Practice; Active method.

Texto completo:

PDF

Referências


REFERENCES

Luke AM, Mathew S, Kuriadom ST, George JM, Karobari MI, Marya A, Pawar AM. Effectiveness of Problem-Based Learning versus Traditional Teaching Methods in Improving Acquisition of Radiographic Interpretation Skills among Dental Students-A Systematic Review and Meta-Analysis. Biomed Res Int. [internet] 2021[cited 2022 jun 19]:9630285. doi: 10.1155/2021/9630285. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34608440/

Zhao W, He L, Deng W, Zhu J, Su A, Zhang Y. The effectiveness of the combined problem-based learning (PBL) and case-based learning (CBL) teaching method in the clinical practical teaching of thyroid disease. BMC Med Educ. [internet] 2020 [cited 2022 jun 19]. (1):381. doi: 10.1186/s12909-020-02306-y. Available from: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-02306-y.

Costa LSM, Koifman L. Teaching Medical Students about Disability: What Is There in the World?. Revista Brasileira de Educação Médica. [internet] 2015 [cited 2022 jun 19]. Available from: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n1e01302014.

Pontes ODA, Souza, RL. medical Internship under the New Curriculum of a Public university: The Students’ Perspective. Revista Brasileira de Educação Médica. [internet] 2014 [cited 2022 jun 19]. Available from: https://doi.org/10.1590/S0100- 55022014000400014.

Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES Nº 4, de 7 de Novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de novembro de 2001. Seção 1, p. 38.

Paiva MRF, Parente JRF, Brandão IR, Queiroz AHB. Metodologias ativas de ensino aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas. [internet] 2016 [cited 2022 jun 19]. Available from: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049/595.

Purim KSM, Santos LDS, Murara GT, Maluf EMCP, Fernandes JW, Skinovsky J. Avaliação de treinamento cirúrgico na graduação de medicina. Rev Col Bras Cir. [internet] 2013;40(2). Available from: http://www.scielo.br/rcbc.

Chaves ITS, Grosseman S. O Internato médico e suas perspectivas: estudo de caso com educadores e educandos. Revista Brasileira de Educação Médica 31. [internet] 2007: 212-222. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/mH7dTCZSdmn7fSpJg87xnZd/?format=pdf〈=pt

Demarzo MMP, Fontanella BJB, Melo DG, Avó LRS, Kishi RGB, Mattos ATR, Floriano PJ, Mello GA. Internato Longitudinal. Rev Bras Educ Med. 2010; 34(3):430- 437. [internet]. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/9kcDk9tBLJnXQtrK8hwrwTH/?format=pdf〈=pt

Marques RG, de Miranda ML, Caetano CER, Simões MLP. Rumo à regulamentação da utilização de animais no ensino e na pesquisa científica no Brasil. Ata Cirúrgica Brasileira, v.20, n.3, p.262-267. [internet] 2005. Available from: https://www.scielo.br/j/acb/a/g6vthsfxdsVyL4r8VRwWwnM/?lang=pt#

Otoch JP, Pereira PRB, Ussami EY, Zanoto A, Vidotti CA, Damy SB. Alternativas ao uso de animais no ensino de técnica cirúrgica. Rev Soc Bras Ciênc Anim Lab [Internet] 1.1 (2012): 33-40. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/vti-1880.

Balls M. Replacing animal use in education and training. Altern Lab Anim.[internet] 2018 Jul;46(3):107-108. doi: 10.1177/026119291804600303. PMID: 30022672. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30022672/.

Massari CHAL, Schoenau LSF, Cereta AD, Miglino MA. Tendências do ensino de anatomia animal na graduação de medicina veterinária. Revista de Graduação USP 3.2 [internet] (2018): 25-32. Available from: https://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/147906/141561.

Júnior JSA, Cardoso LM, da Silva AF, Morais MGF, de Araújo ASPR, de Oliveira TBS, Costa RRO, Lucena EES. O ensino de anatomia humana no contexto da educação médica: uma retrospectiva histórica. Research, Society and Development 9.7 [internet] (2020): e958975173-e958975173. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5173/4456.

Cardoso TL, Lange RR. O uso de animais no ensino de odontologia veterinária: percepção dos alunos quanto a utilização de método alternativo. Archives of Veterinary Science 20.2 [internet] (2015). Available from: https://revistas.ufpr.br/veterinary/article/view/39927.

Zemanova MA, Knight A, Lybæk S. Educational use of animals in Europe indicates a reluctance to implement alternatives. ALTEX. [internet] 2021;38(3):490-506. doi: 10.14573/altex.2011111. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33837436/.

Andersen ML, Winter LMF. Animal models in biological and biomedical research - experimental and ethical concerns. An Acad Bras Cienc. [internet] 2019;91(suppl 1):e20170238. doi: 10.1590/0001-3765201720170238. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28876358/.

Andersen ML, Floeter-Winter LM, Tufik S. Initial survey on the use of animals in scientific research and teaching reveals divided opinion of the Brazilian population. Einstein (Sao Paulo). [internet] 2020 Nov 13;18:eAO5451. doi: 10.31744/einstein_journal/2020AO5451. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33206812/.

Zemanova MA, Knight A, Lybæk S. Educational use of animals in Europe indicates a reluctance to implement alternatives. ALTEX. [internet] 2021;38(3):490-506. doi: 10.14573/altex.2011111. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33837436/

Feijó A, organizators. Animais na pesquisa e no ensino: aspectos éticos e técnicos. EdiPUCRS, 2010.

Pacheco GF, Estivallet, Saad FMOB, Trevizan L. Aspectos éticos no uso de animais de produção em experimentação científica. Acta Veterinaria Brasilica 6.4 [internet] (2012): 260-266. Available from: https://periodicos.ufersa.edu.br/acta/article/view/2782/5155.

de Oliveira EA, Austrilino L. Estratégia de ensino para a prática de suturas de pele. CIAIQ. [internet] 2018 1 (2018). Available from: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1683/1635.




DOI: http://dx.doi.org/10.21902/RevPercurso.2316-7521.v5i36.6115

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


PERCURSO, e-ISSN: 2316-7521

Rua Chile, 1678, Rebouças, Curitiba/PR (Brasil). CEP 80.220-181

Licença Creative Commons

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.