PERCEPTIONS BETWEEN INDUSTRY-UNIVERSITY CONNECTIONS

Maria Emilia CAMARGO, Jonas Pedro FABRIS, Suzana Leitão RUSSO, Jose Zayas- CASTRO

Resumo


ABSTRACT: One of the best ways to ensure the competitiveness of a company is through innovation, which can be derived from studies developed within universities. It is still incipient the use by the companies of the knowledge available in the universities to launch innovative products in the market. Those responsible for the planning and development of new companies should be aware of the new technological processes in the area in which they work, planning actions in the field of scientific and technological research, to generate knowledge and technologies that can be incorporated into the production system. They must know the mechanisms of technology transfer, as well as those that are directly linked to the diffusion of knowledge. In this context, university research plays an important role in the knowledge and development of new technologies applied to companies. Cooperation between companies and universities depends on the relationship between those involved and the resources that are allocated. These relationships involve mechanisms such as research support, cooperative research, knowledge transfer, and technology transfer. Thus, the connections between companies and universities follow a model of partnership existing between organizations of different nature, which may have different purposes, but collaborate unilaterally towards the same objectives. This article aimed to build and validate a structural model that demonstrates how and why Enterprise-University Connections occur. The population was formed by Brazilian researchers, who have patent registration. Through exploratory and confirmatory factor analysis, a valid measurement model was found at a significance level of 5%, formed by the following constructs: Types of Cooperation; Motivations of the Cooperation Process; Barriers to the Cooperation Process; Facilitators of the Process of Cooperation and Satisfaction of the Cooperation Process.

Keywords: Technology Transfer; Industry-University Connections; Motivations; Barriers; Facilitators and Satisfaction.

 

RESUMO: A inovação vinda dos estudos acadêmicos é vista como a melhor forma para garantir a continuidade de uma empresa. Mas, de modo geral, as empresas não se utilizam do conhecimento disponível nas universidades para colocar produtos inovadores no mercado. O gestor de empresa deve estar atento aos novos processos tecnológicos na área em que atua, deve planejar ações no campo da pesquisa científica e tecnológica, como forma de gerar conhecimentos e tecnologias que possam ser incorporadas ao sistema produtivo. Deve conhecer os mecanismos de transferência de tecnologia e os que afetam a difusão do conhecimento. Assim, as pesquisas realizadas em universidades vêm desempenhando um papel importante no âmbito do conhecimento e do desenvolvimento de novas tecnologias aplicadas à indústria. As relações de cooperação entre empresas e universidades dependem da relação entre os envolvidos, dos recursos comprometidos, e essas relações envolvem mecanismos, tais como suporte à pesquisa, pesquisa cooperativa, transferência de conhecimento e transferência de tecnologia. Essas conexões, entre empresas e universidades, seguem um modelo de parceria existente entre organizações de natureza distintas, que podem ter finalidades diferentes, mas colaboram unilateralmente para os mesmos objetivos. O objetivo principal deste artigo foi construir e validar um modelo para analisar como e porque ocorrem as Conexões Empresa-Universidade. A população foi formada por pesquisadores brasileiros, que possuem registro de patentes. Através da análise fatorial exploratória e confirmatória, foi gerado um modelo de mensuração válido a um nível de significância de 5%, formado pelos seguintes construtos: Tipos de Cooperação; Motivações do Processo de Cooperação; Barreiras do Processo de Cooperação; Facilitadores do Processo de Cooperação e Satisfação do Processo de Cooperação.

Palavras-chaves: Transferência de Tecnologia; Conexões Empresa-Universidade; Motivações; Barreiras; Facilitadores e Satisfação.

 

 


Palavras-chave


Technology Transfer, Industry-University Connections, Motivations, Barriers, Facilitators and Satisfaction.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


BAGOZZI, R. P.; PHILLIPS, L. W. (1982). Representing and Testing Organizational Theories: A Holistic Construal. Administrative Science Quarterly, v.27, p.459-489.

BRASIL. Lei nº. 10.973. (2004). Lei da Inovação de 02 de dezembro de 2004.

BOEHM, D. N.; HOGAN, T. (2013). Science-to-Business collaborations: A science-to-business marketing perspective on scientific knowledge commercialization. Industrial Marketing Management. V.42 pp. 564–579.

BONACCORSI, A; PICCALUGA, A. (1994). A theoretical framework for the evaluation of university-industry relationships. R&D Management n.º 24, Vol. 3, pp. 229-247

CALDERAN, L. L.; OLIVEIRA, L. G. Cooperação Universidade – Empresa: um estudo de caso a partir da Universidade de Brasília e a Petrobrás. (2013). ALTEC. pp. 1-19.

CARREE, M; MALVA, A. D.; CARREE, M.; SANTARELLI, E. (2014). The contribution of universities to growth: Empirical evidence for Italy. The Journal of Technology Transfer.v.39 n.3, pp.393-414.

CUNHA, S. K.; NEVES, P. (2008). Aprendizagem tecnológica e a teoria da hélice tripla: estudo de caso num APL de loucas. Revista de Administração e Inovação -

RAI, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 97-111.

DAGNINO, R. A Relação Universidade-Empresa no Brasil e o “argumento da hélice tripla”. (2003). Revista Brasileira de Inovação. v. 2, n. 2, p. 267-307, jul./dez.

DEMAIN, A. L. The Relationship between Universities and Industry: The American University Perspective. (2001). Massachusetts Institute of Technology/Cambridge. v.39, nº 3, p. 157–160, June.

FABRIS, J. P.; CAMARGO, M. E.; RUSSO, S. L.; ZAYAS-CASTRO. (20015). J. Technological Innovation, R&D Activities and Innovation System between Organizations. Systemics, Cybernetics and Informatics. V. 13. N. 6.

FORMICT/MCTI Brasil. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. (2015). Secretaria de Desenvolvimento Tecnológico e Inovação. Política de Propriedade Intelectual das Instituições Científicas e Tecnológicas do Brasil: Relatório FORMICT 2014 – Brasília: MCTI.

F

ORNELL, C.; LARCKER, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research (18:1), pp. 39-50.

HAIR JR; J. F.; ANDERSON, R.E., TATHAM, R.L.; BLACK, W.C. (2005). Análise multivariada de dados (5a. ed.). Porto Alegre: Bookman.

HAGEDOORN, J. (2002). Inter-firm R&D partnerships: an overview of major trends and patterns since 1960. Research Policy v. 3, n.4, pp.477–92.

HARRIGAN, K. R. (1988). Strategic alliances and partner asymmetrics. Manag Int Ver. v.28; pp.53–72.

KLINE, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press, 354 p.

LAI A, W. H; CHANG, P. L. (2010). Corporate motivation and performance in R&D alliances. Journal of Business Research V.63, pp. 490–496.

LEYDESDORFF, L.; ETZKOWITZ, H. (1998). The triple helix as a model for innovation studies. Science and Public Policy. London. v. 25, n. 3, p. 195-203.

MANJARRÉS-HENRÍQUEZ, L.; GUTIERREZ-GRACIA, A.; VEJA-JURADO, J. (2008). Coexistence of university–industry relations and academic research: Barrier to or incentive for scientific productivity. Scientometrics, vol. 76, n. 3 pp. 561–576.

MALHOTRA, N. K. (2006). Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 4 ed. Porto Alegre: Bookman.

MARÔCO, J. (2010). Análise de Equações Estruturais: Fundamentos teóricos, Software e Aplicações. Pêro Pinheiro: Report Number, Ltda.

MENDES, A. P. S.; SBRAGIA, R. (2002). O processo de cooperação universidade-empresa nas universidades brasileiras. Revista de Administração, São Paulo v. 37, n. 4, p. 58-71, out./dez.

MOHR J, SPEKMAN R. (1994). Characteristics of partnership success: partnership attributes, communication behavior, and conflict resolution techniques. Strategic. Management Journal. v.15, n.2, pp.135–52.

MOWERY, D.; NELSON, R.; SAMPAT, B.; ZIEDONIS, A. (2004). Ivory Tower and industrial innovation: university-industry technology transfer before and after the Bayh-Dole act in the United States. Stanford, CA.: Stanford Business Books, 264 p.

PLONSKI, G.A. (1995). Cooperação empresa-universidade: antigos dilemas, novos desafios. Revista USP, n.25, p.32-41, mar-mai..

RAMANATHAN K, SETH A, THOMAS H. (1997). Explaining joint ventures: alternative theoretical perspectives. In: Beamish PW, Killing JP, editors. Cooperative strategies. North American Perspectives. San Francisco, CA: New Lexington Press; p. 51–85.

REIS, D. (1998). Em Busca da Inovação Tecnológica: Motivações e Barreiras para a Cooperação. Revista Educação e Tecnologia. Curitiba. v.3. pp. 1-12.

RUSSO, S.L.; SILVA, G.F.; OLIVEIRA, L.B.; NUNES, M.A.S.N.; VASCONCELOS, J.S.; SANTOS, M.M.A. (2012). Propriedade intelectual. Capacitação em Inovação Tecnológica para Empresários. Editora UFS, 2 ed., São Cristóvão, p. 55- 89.

SILVA, E.B; MAZZALI, L. (2011). Parceria Tecnológica Universidade-Empresa: um arcabouço conceitual para a análise da gestão dessa relação. Revista Parcerias Estratégicas. vol. 6. n.11

STAL, E.; FUJINO, A. (2005). As relações universidade-empresa no Brasil sob a ótica da Lei da inovação. Cadernos de pós-graduação - administração, São Paulo, v. 4, n. 1, especial. RAI, p. 269-283.

TECCHIO, E. L.; MELO, P. A.; NUNES, T. S.; TOSTA, H. T. (2013). Cooperação Universidade Segmento Empresarial: a Realidade na UFSC. Revista Desenvolvimento em Questão. UNIJUÍ, v11. n.22.

TRIVIÑOS, A. (1995). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

WEI, Z.; YANG, D.; SUN, B.; GU, M. (2014). The fit between technological innovation and business model design for firm growth: evidence from China. RADMA and John Wiley & Sons Ltd. R&D Management, v.44, n.3, pp.288-305.

YEHA, Y.; YEHB, Y; CHEN, Y. (2012). From knowledge sharing to knowledge creation: A blended knowledge-management model for improving university students’ creativity. Thinking Skills and Creativity, v.7, pp.245–257.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Administração de Empresas em Revista, e-ISSN: 2316-7548

Rua Chile, 1678, Rebouças, Curitiba/PR (Brasil). CEP 80.220-181

Licença Creative Commons

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.